Chevrolet Bel Air Nomad – 1956 Sport Wagon

Chevrolet Nomad
(Bron: Wikipedia)

Fabrikant General Motors
Productie 1955-1961  1968-1972

De Chevrolet Nomad was een stationwagon model, af en aan  gemaakt in de periode 1955/72, en een Chevy Van trimpakket in de late jaren 1970 en vroege jaren 1980, geproduceerd door de Chevrolet divisie van General Motors . De Nomad is het best herinnerd in zijn twee-deurs 1955-1957 vorm, en werd beschouwd als een “milestone car”  tijdens de drie jaar productie als een twee-deurs stationwagon.

• Pre productie
De twee-deurs Nomad verschilde van andere stationwagons van het tijdperk door een unieke styling die meer doet denken aan een hardtop sedan dan die van een standaard stationwagon. Chevrolet deelde de body met  Pontiac , die hun versie in de markt bracht als de Pontiac Safari
Nomad’s unieke ontwerp had zijn oorsprong in een General Motors Motorama show car met dezelfde naam, dat was gebaseerd op de Corvette . Het concept werd geïntroduceerd op de GM Motorama in 1954 als een van hoofd stylist Harley Earl ‘s “droomauto’s“.
GM zou productie van het voertuig goedkeuren  indien het ontwerp zou kunnen worden vertaald naar een luxe model, omdat GM’s topkader voelde dat ze  meer modellen konden verkopen als het gekoppeld werd aan het populaire Bel Air model.
• 1955-1957
Eerste generatie
Productie 1955-1957
Body style 2-door/2-bench s stationwagon (1955-1957)
Motor 265 cu in (4.3 L) V8 283 cu in (4,6 L) V8
Wielbasis 115 ”
Lengte 201 ”

• 1955 Chevrolets kregen een geheel nieuwe styling. Geadverteerd als “The Hot One,” de boxy nieuwe Chevy was fris, schoon en vooeal modern ogend. Nomad’s waren zoals Bel Airs, uitgerust met interieur tapijt, chroom speren op voorste spatborden, chroom venster lijstwerk, en vollle wieldoppen. Voor 1955 kreeg Chevrolet een V8-motor optie. De nieuwe 265 cubic-inch V8 (4.343 cc)  kenmerkte zich door een  modern ontwerp met kopkleppen, hoge compressie, korte slag , dat  zo goed was dat het in verschillende vormen in productie bleef, voor vele decennia. De basis V8 had een 2-barrel carburateur en leverde 162 pk (121 kW), en de “Power Pack” optie heeft een  4-barrel carburateur en andere upgrades en leverde daardoor 180 pk (130 kW). Later in het jaar werd een “Super Power Pack” optie toegevoegd met hoge compressie en nog eens 15 pk.

De Chevrolet Nomad  biedt plaats aan zes passagiers.

• 1956 Chevrolet kreeg een face-lift. Dit gaf Chevys een meer conventionele volledige breedte grille, speciaal voor die klanten die niet van de op Ferrari geïnspireerde ’55 grille hielden. Nomads deelden nu hetzelfde interieur en achter plaatwerk als andere Bel Airs, zonder de oorspronkelijke unieke trim. Veiligheidsgordels, en een “padded”  dashboard waren nu als extra beschikbaar. Voor 1956 Chevys was de tankdop verborgen in het linker, flip-down achterlicht.

• 1957 De V-8 motor cilinderinhoud groeide uit van 265 tot 283 cubic-inch(4638 cc)  in 1957, met de “Super Turbo Fire V8” optie produceerde deze 283 pk (211 kW) met behulp van continue benzine inspuiting . Deze zogenaamde “Fuelie” auto’s zijn vrij zeldzaam, aangezien de meeste Bel Airs werden uitgerust met carburatie.
Terwijl deze voertuigen beschouwd werden als een “milestone” ontwerp , heeft  General Motors besloten de oorspronkelijke Nomad Sport Wagon op het einde van de 1957 model jaar  stop te zetten als gevolg van lage omzet en de introductie van een nieuwe body ontwerp voor 1958.

Het hier getoonde model is een  Chevrolet Nomad Sport Wagon, bouwjaar 1956, in de exterieur kleuren, turquoise and white, two-tone color, met bijbehorende kleur interieur.

Deze unieke Chevrolet Nomad wordt aangedreven door een 265 cu.inch V8 “PowerPack”, met 4-barrel carburateur, 2-speed powerglide automatic transmissie.